لجستیک و زنجیره تامین هوشمند

لجستیک و زنجیره تامین هوشمند
در دنیای مدرن، شرکت‌ها به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملکرد و افزایش اثربخشی زنجیره تامین خود هستند. مفاهیم زنجیره تامین هوشمند و در کنار آن لجستیک هوشمند مفاهیمی نسبتاً جدید هستند و در سال‌های اخیر با تلاش شرکت‌ها برای پیشی گرفتن از رقبا، مورد توجه قرار گرفته اند. هوشمندسازی زنجیره تامین نوعی سیستم مدیریت زنجیره تامین است که از فناوری پیشرفته و روش‌های تجزیه‌وتحلیل خودکار داده‌ها برای بهینه‌سازی جریان کالا و خدمات از تامین‌کنندگان به مصرف‌کنندگان استفاده می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با زنجیره تامین و لجستیک هوشمند با مزایا و کارکردهای آن ها نیز آشنا شوید.

در این مقاله با زنجیره تامین هوشمتد آشنا خواهیم شد.
زنجیره تامین هوشمند چیست؟
زنجیره تامین هوشمند یک رویکرد نوآورانه برای مدیریت زنجیره تامین است که از روش‌های مختلف فناوری اطلاعات برای خودکارسازی تمام بخش‌های فرآیند استفاده می‌کند. به این ترتیب می‌توان مقادیر لازم از هر محصول در زنجیره را در همه زمان‌ها پیش بینی کرد، گلوگاه‌ها را شناسایی کرد و داده‌های مربوط به موجودی و همبستگی آنها را در زمان واقعی مشاهده کرد. این امر مدیریت کل زنجیره را تسهیل می‌کند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در مورد نحوه مدیریت منابع خود تصمیمات آگاهانه بگیرند و به تغییرات تقاضا یا اختلالات غیرمنتظره در زنجیره تامین واکنش سریع نشان دهند.

از سوی دیگر هوشمندسازی زنجیره تامین به آن‌ها اجازه می‌دهند تا هزینه‌ها را کاهش دهند، زمان تحویل را کوتاه کنند، اثرات منفی زیست‌محیطی را کاهش دهند و به سطوح بی‌سابقه‌ای از اتوماسیون دست یابند.

نکته مهم این است که یک زنجیره تامین واقعا “هوشمند” یک سیستم خودبهبود و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند در یک محیط غیرقابل پیش‌بینی عمل کند. زنجیره تامین هوشمند همچنین شامل به اشتراک‌گذاری یکپارچه اطلاعات، اتکای جزئی به اتوماسیون و بهینه‌سازی مداوم گردش کار بر اساس داده‌های زمان واقعی است.

اهمیت یک زنجیره تامین هوشمند در چشم‌انداز کسب‌وکار پر سرعت امروز را نمی‌توان دست کم گرفت. در چند سال اخیر، نابسامانی‌های اقتصادی مختلف، بسیاری از کسب‌وکارها را به ویرانی رسانده است. با این حال، آنهایی که دارای اکوسیستم‌های بالغ و دیجیتالی شده هستند، نه تنها توانسته‌اند بر چالش‌ها غلبه کنند، بلکه در آنها پیشرفت کردند.

به طور کلی، دو عنصر اصلی برای هوشمندسازی یک زنجیره تامین وجود دارد: فناوری‌های نوظهور و همکاری بین شرکت‌کنندگان شبکه زنجیره تامین.

دو عنصر، نقشی کلیدی برای رسیدن به لجستیک هوشمند دارند.
هوشمندسازی زنجیره تامین چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟
فن‌آوری‌های زنجیره تامین هوشمند به این معناست که کسب‌وکارها می‌توانند به شفافیت بیشتری دست یابند، خطاها را کاهش دهند و در تمام زمینه‌ها در زمان صرفه‌جویی کنند. از سوی دیگر زنجیره های تامین می‌توانند به درک بیشتری از مشتریان خود دست یابند و خدماتی را ارائه دهند که نیازهای هر دو طرف را برآورده کند.

راه‌حل‌های دیجیتال می توانند به ایمنی بیشتر برای کارگران انسانی منجر شوند. بلند کردن وسایل سنگین، خستگی، حواس پرتی و استرس همگی می توانند کارگران را در معرض خطر قرار دهند. اگر ماشین‌هایی مانند ربات‌ بتوانند این وظایف را انجام دهند، مدیران این اطمینان را دارند که این کار به خوبی با استانداردهای ایمنی بالا انجام می‌شود.

راه حل های دیجیتال در مسیر هوشمند سازی زنجیره تامین، نقشی پررنگ ایفا میکنند.
تکنولوژی های مورد استفاده در زنجیره تامین هوشمند
در میان تکنولوژی‌هایی که برای دستیابی به این هدف استفاده می‌شوند، همه آن‌هایی که به اینترنت اشیا (IoT) مرتبط هستند، نقش اصلی را ایفا می‌کنند. اجزای مختلف ادغام شده با نرم افزار، حسگرها و تکنولوژی‌های اتصال مانند WiFi، بلوتوث و… امکان نظارت بر محیط صنعتی را فراهم می کنند و گزارش‌هایی در مورد وضعیت محموله‌ها و موجودی محصولات تولید شده ارائه می‌هند. آن‌ها همچنین امکان نظارت بر شرایط محیطی مؤثر بر محصولات مانند دما و رطوبت را فراهم می کنند که کنترل آن‌ها هنگام کار با مواد خاص، محصولات شیمیایی یا مواد غذایی بسیار مهم است.

به طور مشابه، هوش مصنوعی (AI) امکان استفاده از همه این داده‌ها را به بهترین شکل ممکن می‌دهد. الگوریتم‌های هوشمند برای توانمندسازی ماشین‌ها برای انجام وظایفی که فراتر از توانایی‌های انسان هستند، استفاده می‌شوند. نمونه ای از آن، مدیریت ربات‌های حمل‌ونقل، بهینه سازی موجودی در انبارها، پیش بینی و اصلاح گلوگاه‌ها در تولید یا کاهش خطراتی مانند هدر رفتن آب، برق یا سوخت است.

در نهایت، فناوری NFC (ارتباطات میدان نزدیک) ردیابی خودکار بسته‌ها را در داخل کارخانه و بین کارخانه‌ها فراهم می‌کند. این امر تأیید ورود اجزا به مقصد، تأیید خودکار تکمیل کار و قابلیت ردیابی فرآیندها برای شناسایی مشکلات و ناکارآمدی‌ها را تسهیل می‌کند.

اینترنت اشیا و دیگر فناوری های هوش مصتوعی، سرعت را برای زنجیره تامین هوشمتد به ارمغان خواهند آورد
مزایای هوشمندسازی زنجیره تامین
هوشمندسازی زنجیره تامین مزایای بسیاری به همراه دارد که مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

بهبود برنامه ریزی
از طریق تجزیه‌وتحلیل عمیق داده‌ها، درک صحیح میزان تقاضا آسان‌تر است. شرکت‌ها این توانایی را به دست می‌آورند که اطمینان حاصل کنند برنامه‌های فعلی آنها قابل اجرا هستند و با تغییر شرایط محیطی تضعیف نمی‌شوند.

پیش بینی ریسک عملیاتی
زنجیره های تامین به لطف داده‌ها می توانند خود سازماندهی داشته باشند. علاوه بر این، با حل این مسائل بهینه‌سازی، می توان مشکلات تأخیر را پیدا کرد، به موقع این ریسک‌ها را پیش‌بینی و مدیریت کرد و قبل از وقوع، راهکاری برای آن در نظر گرفت.

شفافیت و وضوح
شفافیت شرکت‌ها نسبت به کارکنان، به گونه ای که بتوانند با آگاهی کامل فعالیت کنند و راه حل‌های نوآورانه ارائه دهند.

تولید 24 ساعته
در اکثر کارخانه‌ها زمان‌های برنامه‌ریزی شده‌ای برای تعمیر و نگهداری ماشین وجود دارد. در این مدت، کل تولید متوقف می شود و اتلاف قابل توجهی در زمان و کارایی ایجاد می شود. در زنجیره‌های تامین هوشمند، می‌توان از قبل از زمان تعمیرات و نگهداری تجهیزات و برنامه‌ریزی پیرامون آن مطلع شد. این امر نیاز به توقف تولید را از بین می برد و اجازه می دهد تا تأثیر تعمیر تجهیزات به حداقل برسد.

پیش‌بینی و مدیریت فناوری های غیرقابل پیش بینی موجب بهره‌وری بالا در سیستم لجستیک هوشمند میشود.
لجستیک هوشمند چیست؟
از سال 2020 که همه کشورها درگیر یک همه‌گیری بزرگ شدند، مصرف کنندگان بسیار بیشتری شروع به خرید آنلاین کردند. این امر بار اضافی را بر دوش شرکت ها وارد کرد (به خصوص در مورد تحویل).

امروزه نمی‌توانید به لجستیک مانند چند سال قبل نگاه کنید و باید لجستیک هوشمند را در نظر داشته باشید. شرکت‌های بیشتری در حال حاضر از راه‌حل‌های لجستیک هوشمند استفاده می‌کنند که شامل تکنولوژی‌های مقیاس‌پذیر، انعطاف‌پذیر و آینده‌نگر هستند تا عملیات را کارآمدتر، مؤثرتر و هوشمندتر کنند. زنجیره‌های تامین سنتی دیگر کافی نیستند و شرکت‌ها باید راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای دستیابی به رقابت زنجیره تامین ارائه دهند.

لجستیک هوشمند نوعی سیستم مبتنی بر فناوری اطلاعات است که ادراک سیستم را در تمام جنبه‌های لجستیک از جمله حمل‌و‌نقل، انبارداری، بسته‌بندی، بارگیری و تخلیه، پردازش و توزیع محقق می کند.

برخلاف لجستیک سنتی، لجستیک هوشمند از مغز خود برای محاسبه علمی‌ترین و معقول‌ترین روش برای کمک به شرکت‌ها برای حل سه نوع مشکل تصمیم‌گیری زنجیره تامین استفاده می‌کند، مانند محل قرار دادن کالا، محل توزیع کالا و محل قرارگیری کالاها به نحوی که در مواقعی که نیاز به جابجایی دارند راحت‌تر جابجا شوند زیرا جابجایی مؤثر و ایمن‌تر، هزینه‌های تولید و لجستیک سایر صنایع را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و سود شرکت‌ها را بهبود می‌بخشد.

هوشمندسازی زنجیره تامین، هزینه های تواید و لجستیک صنایع را تا حد زیادی کاهش میدهد.
مزایای لجستیک هوشمند
مزایای زیادی وجود دارد که می توانید از لجستیک هوشمند، صرف نظر از منطقه یا جایگاهی که در آن فعالیت می‌کنید به دست آورید. این مزایا عبارتند از:

اطمینان از کیفیت تولید با پیش بینی آسیب محصول
یکی از اهداف اصلی یک شرکت این است که محصولات خود را به صورت سریع و کارآمد به دست مصرف کنندگان برساند. با این حال، در همان زمان، شرکت ها باید مطمئن شوند محصول آسیب نمی بیند.

در حالی که همیشه درصدی از محصولات آسیب دیده وجود دارد، هدف لجستیک هوشمند این است که این تعداد را به حداقل برساند.

به طور کلی، یک شرکت باید اطمینان حاصل کند که فرآیندهای تولید آن به خوبی اجرا می‌شود. اما بیشتر از این، باید از مونتاژ قطعات یا محصولات معیوب نیز جلوگیری کند. با این حال، اگر شرکتی با محصولات حساسی سر و کار دارد که ممکن است به مرور زمان بشکنند یا خراب شوند باید توجه بیشتری داشته باشد.

برنامه ریزی تولید و تشخیص کمبودها
یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از لجستیک هوشمند مربوط به تشخیص کمبود موجودی است. حقیقت این است که بسیاری از مواد برای رسیدن به محل تولید زمان زیادی احتیاج دارند. برخی حتی نیاز به تعویض چندین باره وسیله حمل‌ونقل در طول مسیر نیز دارند. به طور کلی، همیشه نقاط کوری در این مسیر وجود دارد که شما هیچ اطلاعاتی در مورد این مواد ندارید. اگرچه این اتفاق زمانی می‌افتد که مواد از طریق زمین حمل می‌شوند، اما اگر از طریق دریا حمل شوند، مشکلات می‌تواند حتی بزرگتر شود. فقط به طوفان‌هایی فکر کنید که می‌توانند به کشتی‌ها ضربه بزنند یا مشکلات گمرکی که می‌تواند منجر به تاخیر در عملیات و مدیریت زنجیره تامین شود.

بدترین قسمت این است که ممکن است زمان زیادی، حتی هفته‌ها طول بکشد تا بفهمید چه اتفاقی دارد می‌افتد و آن را اصلاح کنید. طبیعتا این امر باعث اختلال در تولید می‌‌شود. مجدداً، با استفاده از لجستیک هوشمند، می‌توانید مسیر حرکت مواد و سفارشات خود را بهتر کنترل کنید و بر میزان موجودی انبارهای خود را نظارت داشته باشید.

اطمینان از تحویل به موقع
شکی وجود ندارد که تاخیر در تحویل، خسارت مالی زیادی به یک شرکت وارد می کند. این دلیل دیگری است که چرا باید استفاده از لجستیک هوشمند استفاده کنید. لجستبک هوشمند به شما کمک می کند که به بسیاری از سوالات پاسخ دهید، مانند تامین کننده من چقدر قابل اعتماد است؟ و آیا او واقعاً سفارش را در مدت زمان توافق شده تحویل می دهد یا خیر؟

تاخیر در تحویل یکی از چالش های همیشگی در زنجیره تامین هوشمند برطرف خواهد گردید.

استراتژی لجستیک هوشمند برای تقویت کسب و کار
با افزایش سرعت کسب‌و‌کار، ماندن در فضای رقابتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای انجام این کار، باید از تمام جنبه‌های عملیات خود آگاه باشید. برای کمک به شما در این زمینه، لیستی از بهترین استراتژی‌ها برای تقویت کسب‌وکارتان را گردآوری کرده ایم. این نکات و ترفندها به شما کمک می‌کند تا عملیات را برای کارایی بیشتر و عملکرد بهتر در همه چیز از مدیریت موجودی گرفته تا خدمات مشتری ساده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چگونه این استراتژی‌های لجستیک هوشمند می‌توانند کسب‌وکار شما را متحول کنند تا در محیط رقابتی امروزی پیشرفت کنید.

1. کارایی عملیاتی خود را بهبود بخشید:

اولین قدم در تقویت کسب‌وکار، بهبود کارایی عملیاتی شماست. این به معنای خودکارسازی در صورت امکان و ساده کردن فرآیندهای دستی است. همچنین باید با تقسیم‌بندی مشتریان و تمرکز بر سودآورترین موارد، به دنبال بهینه‌سازی عملیات خود باشید. به عنوان مثال روی اقلام با ارزشی مانند غذا و نوشیدنی‌ها تمرکز کنید که حاشیه سود بالایی دارند و درصد زیادی از فروش شما را تشکیل می‌دهند. همچنین، برای افزایش فروش خود، روی محصولاتی تمرکز کنید که فصلی نیستند.

اگر تجهیزات تخصصی دارید، باید به دنبال راه‌هایی برای کارآمدتر کردن آن باشید. اگر محصولات مشابهی را پردازش می‌کنید، می‌توانید با به اشتراک گذاشتن تجهیزات بین محصولات، به کاهش هزینه‌های اضافی نیز توجه کنید.

۲. نیروی کار خود را آموزش دهید:

استراتژی بعدی لجستیک هوشمند، آموزش و درگیر کردن نیروی کار شما است. این بدان معناست که کارمندان خود را در مورد کسب‌و‌کار خود آموزش دهید و به آنها مهارت‌هایی بدهید که برای رشد شغلی خود با شما نیاز دارند. این امر می تواند از طریق برنامه‌های آموزشی برای کارکنان و مدیران انجام شود. شما همچنین باید با مشتریان خود تعامل داشته باشید، زیرا این کار تصویر بهتری از نیازهای خود و نحوه برآورده کردن آن نیازها به شما می‌دهد. این به شما کمک می‌کند کارایی عملیاتی را افزایش دهید و کسب‌وکار خود را تقویت کنید.

3. جایی که می توانید عملیات خودکارسازی را انجام دهید:

یکی دیگر از استراتژی های کلیدی لجستیک هوشمند، خودکارسازی فرایندها است که شامل اجرای یک سیستم حمل و نقل 24 ساعته، استفاده از نرم افزار ردیابی و جمع آوری داده ها برای بهینه سازی فرآیندهای شما می شود. این امر همچنین می تواند شامل خودکار کردن عملکردهای خاصی مانند مدیریت موجودی، بسته‌بندی و حمل‌ونقل باشد.

4. در تکنولوژی سرمایه گذاری کنید:

وقتی نوبت به تقویت کسب‌وکار شما می رسد، سرمایه گذاری در فناوری به شما کمک می کند تا کارایی خود را به حداکثر برسانید. این شامل استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر ابر و دستگاه‌های دیجیتال برای افزایش بهره‌وری شما می شود. همچنین سرمایه‌گذاری بر تکنولوژی می‌تواند به شما کمک کند کارایی عملیاتی خود را افزایش دهید، مانند حسگرهایی که عملیات درون انبار شما را ردیابی و نظارت می‌کنند. همچنین باید نرم‌افزار مدیریت موجودی دیجیتال را در کسب‌و‌کار خود اجرا کنید که می‌تواند به شما در مدیریت موجودی و تسریع در ایجاد برنامه‌های حمل‌ونقل کمک کند.

 

لجستیک هوشمند یه شما در مدیریت موجودی و تسریع برنامه های حمل و نقل کمک خواهد کرد.

 

با استفاده از زنجیره تامین هوشمند و لجستیک هوشمند، شرکت‌ها می توانند مراحل مختلف ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل کالاهای خود را به روشی کارآمد، خودکار، ایمن و قوی به هم متصل کنند. به لطف این فناوری، آن‌ها می‌توانند از رقبا جلوتر بمانند، نتایج خارق‌العاده ای به دست آورند، کارایی خود را به حداکثر و هزینه‌های خود را به حداقل برسانند. از سوی دیگر با استقبال از هوشمندسازی زنجیره تامین و مدیریت لجستیک، کسب‌وکارها می تواند منابع را بهینه کرده و در اقتصاد مدرن، رقابتی باقی بمانند.

اشتراک گذاری:

ادامه مقالات

فرم مشاوره خرید دوره